- Klockaren för nybörjare
- Hur logga in?
- Klockarenstödet
- Kriskommunikation
- Utveckling och nyheter
- Ny sida
- Förstasidan
- Artiklar - skapa och redigera innehåll
- Bilder
- Bilagor
- Video
- Blanketter
- Länkar
- Gemensamt innehåll
- Sociala medier
- Inbäddningsverktyg
- Nyheter
- Evenemang
- Kontakter
- Kyrkor och lokaler, begravningsplatser
- Användarrättigheter - roller
- Webbseminarier
- Tillgänglighet
- Specialmodul
- Statistik
- Dataskyddsbeskrivning
- Chattbanner för kyrkans samtalstjänst
- Ta i bruk Klockaren
Blanketter
I Klockaren kan man skapa blanketter där användaren kan ge respons för t ex önskan om förbön, anmäla sig eller t ex önskan om kontakt. Blanketten för beställning av ämbetsbevis görs centralt.
Följande blanketter ska du inte skapa själv
Ämbetsbevis, alla församlingar som är med i Klockaren har en färdigt skapad och skyddad beställningsblankett för ämbetsbevis.
Responsblankett, finns färdigt bland sidornas blanketter. Den lyftas fram på önskat ställe.
Inträde i kyrkan. Man kan länka till adressen: evl.fi/fakta-om-kyrkan/medlemskap/bli-medlem-i-kyrkan där en skyddad blankett finns. För inträde i kyrkan frågas efter personuppgifter och blanketten bör vara skyddad.
Än så länge är det bättre att använda bordsdator när du jobbar med blankettverktyget, hellre än laptop.
Blanketter
Här redogör vi för basfunktionerna i det blankett verktyget.
Blanketternas centrala administration
Du skapar blanketter genom att gå till vänstra menyn, välj Blanketter
På den första sidan finns en lista på blanketter som skapats. Dessa blanketter kan sorteras enligt namn eller datum då skapade. Här finns också en sökfunktion med vars hjälp du kan söka med hjälp av ett ord.
Via denna länk kan du se en video om blanketternas centrala administration
Skapa en ny blankett
Följande steg beskrivs här:
- Skapa ett nytt blankettbotten
- Ange blankettens grunduppgifter
- Foga in element i blanketten
- Blankettens inställningar
- Testa blanketten och publicera
- Ladda upp blanketten på en sida
- Blankettens tilläggsfunktioner (slutförandesida, blankett med flera sidor, obligatoriska fält)
1. Skapa ett nytt blankettbotten
Klicka på plus-tecknet som finns överst till höger på sidan.
2. Ange blankettens grunduppgifter
Ge blanketten ett namn genom att klicka på den gråa rubriken 'Namnlöst formulär' och vid behov en kort beskrivning genom att klicka på texten 'Lägg till en kort beskrivning för det här formuläret'.
Via denna länk kan du se en video om hur skapa en ny blankett och ge den grunduppgifter.
3. Foga in element i blanketten
Klicka på plus-tecknet i övre högra hörnet.
Då öppnas till höger en lista med användbara element och olika typer av frågor. Med musen kan du därifrån dra det element du vill ha i blanketten. Dra elementet till rutan som har en streckad linje som ram.
Det flesta element har två flikar: standard och egenskaper.
När du fyllt fälten för det aktuella elementet kan du klicka bort rutan med hjälp av krysset uppe till höger.
Upprepa detta för alla element du vill ha i blanketten.
Du kan återvända till att redigera ett element genom att klicka med musen på elementet.
Du kan flytta ordningen på elementen genom att dra med musen.
Du kan också kopiera och ta bort element i en blankett genom att föra musen över elementet och klicka på på bilderna som dycker upp i det övre högra hörnet.
Obs! Kom ihåg att spara dina justeringar i blanketten genom att trycka på knappen 'Spara formulär'.
Via denna länk kan du se en video om hur foga in element i en blankett.
4. Blankettens inställningar
För att komma till blankettens inställningar ska du trycka på de tre punkterna som finns uppe till höger i blankettfönstret.
Ett nytt fönster dycker upp med blankettens formulärinställningar. I den finns två flikar:
Formuläralternativ:
- Vi rekommendera att du använder funktionen CAPTCHA för att minska skräppost.
- Välj att blankettens uppgifter sparas automatiskt i Klockaren.
E-postpåminnelser
- Välj att skicka en e-postavisering för varje post och sen under rubriken Till adress till vilken epost aviseringen går. Använd kommatecken om du väljer flera adresser. Du behöver också fylla i fältet för Företagsnamn och Ämne.
Tryck till sist på knappen Färdig. och sen till sist spara dina justeringar i blanketten genom att trycka på knappen 'Spara formulär'.
Vi rekommenderar att ni också väljer Kräver CAPTCHA för att minska på mängden skräppost som kommer via automatiska roboter.
Via denna länk kan du se en video hur foga in blankettens inställningar.
5. Testa blanketten och publicera
Du kan kolla hur blanketten ser ut för användaren genom att trycka på knappen 'Förhandsgranska formulär'. Knappen finns längs ner på blanketten.
Uppgifter som finns i läget för förhandsgranskning kan inte sändas till den angivna eposten. För att testa blanketten skall du först trycka på publicera-knappen. (Genom att ha tryckt på publicera knappen är blanketten ännu inte synlig offentligt.) Därefter kan du kopiera blankettens adress genom att trycka på länk-knappen uppe till höger.
Blanketten publiceras genom att trycka på knappen 'Publicera'. Blanketten är ändå inte synlig offentligt. Blanketten bör vara publicerad innan den tas i bruk.
6. Ladda upp blanketten på en sida
Gå till sidan där du vill ladda upp blanketten. Sidan bör vara en sida avsedd för blankett (1.05 eller 1.06). Klicka på texten 'Välj formulär'.
Välj den blankett du vill ha. Du kan söka fram rätt blankett genom namn eller ord som finns i namnet.
Spara ditt val genom att trycka på knappen längst ner till höger. Stäng listan på krysset uppe till höger. Ladda sidan på nytt.
Via denna länk finns en video där du ser instruktioner hur du laddar upp en blankett på webbsidan.
7. Blankettens tilläggsfunktioner (slutförandesida, blankett med flera sidor, obligatoriska fält)
Lägg till slutförandesida, sida som bekräftar att blanketten sänts iväg
Till blanketten kan man sätta till en funktion där användaren får bekräftat att blanketten är korrekt ifylld och ivägsänd med hjälp av en slutförandesida. Gå då till de tre punkterna till höger om blankettens namn. Välj 'Lägg till slutförandesida'. Fyll i titel och en rad med den hälsning du vill ge den som sänt in en blankett. Du vet att blanketten har en slutförande sida när bollen under texten 'Success Page' strax till vänster om de tre punkterna är grå.
Tryck på bollen så kan du se innehållet för slutförandesidan.
Via denna länk hittar du en videoinstruktion hur skapa en slutförandesida.
Blankett med flera sidor
Om du vill skapa en blankett med omfattande innehåll eller innehåll inom olika ämnesområden kan du använda funktionen att infoga flera sidor i en blankett. Då kan du gruppera blankettens fält till mindre helheter på olika sidor. Du gör det genom att trycka på de tre punkterna till höger om blankettens namn, välj 'Skapa sida'. En ny sida är skapad och du fogar in de element du önskar. Du kan också välja hur den flersidiga blanketten ser ut för användaren. Det finns två alternativ: ett långt streck med bollar uppe i blanketten eller sidvisning nere i blanketten. Använd funktionen via de tre punkterna som heter Växla sidnumreringsäge.
Via denna länk finns en videoinstruktion för hur de skapar flera sidor till en blankett.
Obligatoriska fält
I blanketten kan skapas regler för ifyllande. Det gör du i via Regler som finns i den övre svarta balken. Du kan t ex välja vad som görs om man i något fält svarar på ett visst sätt.
Redigera blankett och se data som sänts in vid blankett
Du kan redigera en blankett som redan finns med hjälp av de tre punkterna som finns till höger i blankettlistan.
Följande funktioner finns bakom de tre prickarna:
- Kopiera blankettens url-adress. Om du vill förhandsgranska eller dela
- Se data som sparats via blanketten
- Redigera blanketten
- Kopiera blanketten
- Exportera uppgifter som sparats i blanketten, t ex genom en excel-fil
- Rättigheter - använd inte!!
- Radera blanketten
Den här sidan innehåller instruktioner för anställda i församlingen. Om du vill beställa ett ämbetsbevis från någon församling så ta kontakt med församlingen i fråga.
Blankett för beställning av ämbetsbevis
För alla församlingar som är med i Klockaren har skapats en färdig blankett för beställning av ämbetsbevis.
Gör såhär för att ta i bruk beställningsblankett av ämbetsbevis via Klockaren
1. Skapa en undersida under balken 'Information, kansli' om Ämbetsbevis. (Se här hur skapa undersida.)
På sidan bör ingå information om priserna för ämbetsbevis.
2. För att få församlingens egna beställningsblankett för ämbetsbevis ska du kontakta Klockarens svenska stöd klockaren@evl.fi
Meddela då:
a) Till vilken/vilka epostadresser beställningarna för ämbetsbevis skall skickas.
b) Länkadressen till platsen på er sida var ni informera användarna om priserna för beställningen. Det krävs av lagen. Här kan du läsa mera om hur tänka när det gäller att sätta ut info med bilagor.
3. När du fått klartecken och webbadress till församlingens egna beställningsblankett skall du skapa en länk till församlingens beställningsblankett för ämbetsbevis på sidan. (Se här hur länka.)
Sidan är TLS-skyddad, men eftersom blanketten skickas per epost kan man inte fråga efter personnumret.