Kriskommunikation i Klockaren

Kriser är väldigt olika till sin karaktär, en del stora andra mindre. Du kan tillämpa de här anvisningarna i olika situationer, speciellt när det är frågan om en lokal krissituation.

Använd huvudbilden i din kommunikation

Fältet ovanpå bilden kan du använda till exempel för att berätta vad som händer just nu i krisen och länka till sidor på den egna sajten där det står sånt man kan ha nytta av. Du kan till exempel länka till en kriskommunikationssida.

Det här fältet fungerar bra som kriskommunikation.

Snabbtips i en kris - vilka praktiska åtgärder ska jag vidta?

- Skriv kort om vad läget är och länk till var man finner mer information i innehållsrutan ovanpå bilden. Lägg till de viktigaste länkarna.
- Byt ut bilden på första sidan till en bild som motsvarar stämningen som krisen medför. Chefredaktören kan byta bilden: under menyn till vänster och Sidans inställningar. Du kan ladda upp en lämplig, ungefär 1865 x 820 stor bild från din egen dator.

  • Uppdatera evenemangskalendern! Lägg till de evenemang som berör krisen. Eller skriv ut att evenemang blivit inhiberade.
  • Lägg till andra viktiga länkar som har med krisen att göra till vänster på första sidan. Det kan vara skäl att tömma bildkarusellen så att länkarna stiger högst upp i den vänstra spalten på första sidan. Du kan namnge länklistan så den passar krisen.
    Exempel på länkar som kan vara till nytta:
    • Sorgeandakt eller något annat evenemang som lämpar sig för situationen.
    • Lokalt organiserad själavård eller samtalstjänst som du kan lyfta fram under Stöd och hjälp.
    • Bön eller andaktstext eller till exempel prästens hälsning till de berörda. Det kan vara vettigt att skapa en sida som finns under Stöd och hjälp.
    • Lyft fram länken till kyrkans samtalstjänst. Du hittar länken bland de gemensamma länkarna: Kyrkans samtalstjänst
    • Exempel på sorgenyhet i Pedersöre
    • Sorgsajten innehåller bra texter att länka till.
  • Kom ihåg att alla inte nödvändigtvis letar efter information på första sidan.
    • Se till att Stöd och hjälp sidan är uppdaterad så att användaren hittar den information som krissituationen kräver. Det är mycket möjligt att användarna Googlar och hittar direkt till Stöd och hjälp och inte alls till första sidan.
    • Använd dig av sociala medier för att informera om lokala evenemang som har med krisen att göra.

Kom också ihåg att ta bort krisinformationen när krisen är över.

Be om hjälp

Kyrkans kommunikation/kommunikationsenheten vid Kyrkans central för det svenska arbetet (KCSA) sköter kriskommunikationen i nationella krissituationer. Vi rekommenderar att du konsulterar Kyrkans kommunikation/kommunikationsenheten vid KCSA också vid lokala krissituationer. Kyrkans kriskommunikation för församlingarna: tfn (09) 180 2247 eller kirkonviestinta(at)evl.fi

Behöver du hjälp i frågor som berör webbplatsen,  ta då kontakt med klockarens stöd på vardagar kl. 13-15 (på svenska)  klockaren(at)evl.fi. Det finska stödet hjälper till på vardagar kl. 8-16: verkkotuki(at)evl.fi. I akuta situationer så kan du förstås ringa direkt till numret ovan.

Du kan också få hjälp och vinkar via Facebookgruppen Klockaren av andra som använder Klockaren och av stödteamet för Klockaren.

Förbered dig med att på förhand bygga upp en kriskommunikationssida

Då krisen är framme är vi ofta själva illa berörda samtidigt som tempot ofta är högt då det gäller att nå ut med korrekt information i många olika kanaler. Förbered dig genom att redan nu göra en färdig kriskommunikationssida som du har dold och hastigt kan lyfta fram och anpassa då krisen är framme. Se exempelsidan.

Chefredaktörsrättigheter åt tillräckligt många

Se till att ge tillräckligt många i arbetslaget har chefredaktörsrättigheter så att någon kommer att att uppdatera sidan om många är sjuka.

Präst i en tom kyrksal med ipad i handen.

YouTube-video