Sökmotoroptimering

Besökarvänligt innehåll optimerar också sökfunktionen. När innehållet är skapat ur besökarens synvinkel, hittar Google sidorna med hjälp av de ord som används besökaren använder i google sök.

Det viktigaste du ska göra för sökoptimering:

  1. Skriv texterna på det språk som besökaren använder. Det viktigaste på sidan ska komma först.
  2. Försäkra dig om att på den lokala sidan finns något unikt fast innehållet i huvudsak är kopierat från evl-sidorna eller annan församling. Google kan ta bort sidan från sökresultatet om texterna är exakt desamma.
  3. Se till att varje sida har Rubrik 1-stil som huvudrubrik. Rubriken ska vara naturlig och samtidigt innehålla ord som kanske används i sökningen.
  4. Infoga title och description åtminstone på huvudsidan, men gärna till alla sidor.
  5. Testa hur församlingens webbsida hittas med hjälp av Google efter att webbplatsen är publicerad (ca 1-2 veckor). Kolla också vad som står i sökresultatet och redigera title och description vid behov.

Kom ihåg att Google värdesätter naturligt riktat innehåll för besökare. Upprepa alltså inte nyckelord för ofta.
 

Kolla webbplatsens användbarhet i mobilen

Kolla mobilanvändbarhet, tillgänglighet och sökoptimeringen på webbplatsen.

Du kan testa webbplatsens användbarhet snabbt och kostnadsfritt. Du få reda på eventuella problem. Verktyget är på engelska och finska.

Vi denna länk hittar du till verktyget.Öppna länk i ny flik