SEO - Sökoptimering och sidans beskrivning
SEO = Search Engine Optimation, översatt till svenska sökmotoroptimering. Innehållet här påverkar således sidans synlighet i sökmotorer.
Läs mera om optimering av innehållet i sökmotorerÖppna länk i ny flik (på finska)
Under SEO finns följande inställningar:

HTML-titel
Den info som finns i detta fält syns i webbläsarens rubrik och i sökmotorns rubrik.


Använd så beskrivande rubrik som möjligt och gärna med termer som finns i innehållet.
Beskrivning
Det du skriver i fältet för beskrivning syns i sökmotorerna på följande sätt.

Om det fattas text i fältet för beskrivning, väljer sökmotorn den text som hittas bäst. Det valet kan vara mycket misslyckat. Därför lönar det sig att fylla i fältet för sidans beskrivning. Texten i detta fält påverkar på ett betydande sätt klickar på sökresultatets länkar. Om google tycker att en annan text bättre motsvarar de ord som används i sökningen så kan den plocka fram den istället.
Beskrivning för sidan kan fyllas i på två sätt:
- Gå till kugghjulet uppe i svarta balken, välj SEO och skrolla neråt till Meta-taggar, Beskrivning. Fyll i och spara.
- När du skapar en ny sida i Klockaren finns en plats kallad 'Beskrivning för söktjänster'. Fyll i den.
Se en video om hur du ändrar sidans beskrivningÖppna länk i ny flik
För att främja sökoptimeringen kan du finslipa också i textediteringen:
- Använd sidans huvudrubrik på varje sida. Gör den kort och beskrivande.
- Använd rubrik 2-4 för att dela in texten. Använd rubrik H2 max 1-3 gånger/sida
- Se till att brödtexten har centrala ord, också i olika former. Använd fet stil och kursivering. Använd listor. Undvik att använda liknande text på flera ställen på sidan.
- Ge bilder tydliga namn, gärna med centrala ord. Använd centrala ord i alt- och bildtexter.
- Länktexter bör vara beskrivande för länkmålet, använd gärna centrala ord